-LOGO-


-horni obr-



Elektromobily General Motors:

Společnost General Motors před několika lety vyvinula elektromobil,

který se již téměř vyrovnal běžným vozidlům se spalovacími motory a

ve své době je dokonce výbavou a technickými parametry převyšoval.


- Elektromobil General Motors EV1 rok 1997 -

Elektromobil General Motors EV1. rok 1997


Výroba elektromobilů byla součástí projektu "Zero-emissions vehicle"

spuštěného v roce 1990 ve státě California. Jeho cílem bylo dostat na

trh do roku 1998 alespoň 2% elektromobilů z celkového počtu vozidel.


- nová dopravní značka

Předseda klubu GM EV1 John Cox představuje novou dopravní začku "Dobíjecí stanice"


- Projekt pro vytvoření dobíjecí infrastruktury. -

Oficiální logo projektu pro vytvoření dobíjecí infrastruktury "Nabíjení napříč Amerikou"


Tento ambiciozní projekt si kladl mimo jiné za cíl uvést do povědomí

běžných američanů vozidla s alternativními pohony.Jako pilotní vozidlo

celého projektu,kterého se zúčastnily také společnosti Honda a Toyota,

bylo právě sportovní dvoumístné kupé od společnosti General Motors.


- General Motors Impact 1993 -

Fotografie jednoho z prvních prototypů elektromobilu IMPACT později EV1. Rok 1993.


Prototyp byl představen v roce 1993 a nesl pracovní označení IMPACT.


- General Motors Impact 1995 -

Reklamní plakát z roku 1994 již přímého předchůdce seriového elektromobilu EV1.


V roce 1996 začala ve městě Lansing seriová výroba. Prodával se pod

znažkou GM EV1. Bylo to vlastně první a zároveň bohužel i poslední

vozidlo koncernu, které neslo logo General Motors na přední kapotě.


- General Motors EV1 1996 -

Reklamní plakát z roku 1996 seriového elektromobilu GM EV1.


Díky dobře navrženému elektropohonu, bateriím a hlavně kompozitové

karoserii s hliníkovým rámem vznikl Elektromobil, který neměl ve světě

obdoby.Zatímco ostatní zúčastněné automobilky Honda a Toyota použily

na svých modelech HONDA EV Plus Toyota RAV4EV ověřené metody

přestavby seriové karoserie na elektrický pohon, tak GM vyvinula zcela

novou platformu elektromobilu postavenou ze směsi plastů,skla a hliníku.


- Průhledové schema rámu karoserie a podvozkových součástí. -

Průhledové schema rámu karoserie a podvozkových součástí.


- Průhledové schema rozložení jednotlivých technologií. -

Průhledové schema rozložení jednotlivých technologií.


- Pohled do interieru elektromobilu GM EV1. -

Pohled do interieru elektromobilu GM EV1.


- Centrální display umístěný oprostřed palubní desky. -

Centrální display umístěný uprostřed palubní desky.


- Pohled pod kapotu na kryt motoru EV1 1.generace. -

Pohled pod kapotu na kryt motoru EV1 1.generace.


- Pohled pod kapotu na kryt motoru EV1 2.generace. -

Pohled pod kapotu na kryt motoru EV1 2.generace.


- Detailní pohled na kódovací klávesnici centrálního zamykání. -

Detailní pohled na kódovací klávesnici centrálního zamykání.



!! POZOR !! NEPŘEHLÉDNĚTE .................

NÁVŠTĚVA montážního závodu General Motors Electric Vehicles ve

městě Lansing v Michiganu jak vypadal ještě v roce 2001 před zrušením.


- KLIKNI na obrázek pro VSTUP. -

KLIKNĚTE na obrázek a NAVŠTIVTE montážní závod GM EV1 tak jak vypadal ještě v roce 2001 před zrušením.


Z důvodu vysoké pořizovací ceny($33,995) byl zvolen systém jakéhosi

leasingu na 3 roky. Podle původního příslibu GM mělo být po skončení

této doby uživateli umožněno rozhodnutí, zda bude chtít doplatit zbytek

hotově,nebo vozidlo vrátí. Jak se však ukázalo o několik let později,byly

v těchto smlouvách vytvořeny pro GM zadní vrátka,která měla v případě

nutnosti umožnit jejich snadné odebrání a následné stažení z provozu.


- Jeden z cenníků z roku 1998 -

Fotografie jednoho z cenníků z roku 1998.


Bohužel elektromobil GM EV1 předstihl "svojí" dobu, která ještě ani

dnes není čistě elektrickým vozidlům moc nakloněna. Celý projekt stál

přes miliardu dolarů a i když jej z počátku podporovala i vláda USA,

tak nakonec "rozlobil" mnoho vlivných lidí.Bylo nutné ho tedy ukončit.


- Symbolický pohřeb který se konal v Californii po oznámení ukončení výroby v roce 2003. -

Symbolický pohřeb který se konal v Californii po oznámení ukončení výroby v roce 2003.


Všechny zúčastněné automobilky se na podzim roku 2003 dohodly, že

vozidla stáhnou z provozu a pro jistotu je sešrotují. Jako hlavní důvod

tohoto fiaska byl dle vyjádření společnosti GM nedostatek kvalitních a

levných akumulátorů. Oficiální stanovisko firmy GM v angličtině  ZDE


- Vrakoviště ve výzkumném areálu GM v oblasti Mesa v Arizonské poušti. -

Poslední leasingová smlouva skončila v srpnu 2004 a i toto poslední vozidlo skončilo někde zde.


- Vrakoviště ve výzkumném areálu GM v oblasti Mesa v Arizonské poušti. -

V březnu 2005 bylo sešrotováno posledních cca 90 elektromobilů EV1.


- Vrakoviště ve výzkumném areálu GM v oblasti Mesa v Arizonské poušti. -

Několik málo kusů věnovala automobilka GM do některých muzeí. Jedno vozidlo EV1 je například vystavené ZDE


Zdvihla se poměrně velká vlna protestů, uživatelé těchto elektromobilů

založili dokonce splečnost proti likvidaci, ale i přes všechny nabídky na

odkoupení, se z 1100 vyrobených EV1 podařilo zachránit pouze několik

vozů jako muzejní exponáty. Více informací o této společnosti je ZDE


- Naprosto funkční vozidla, některá stará pouze několik měsíců skončila zde. -

Jedna z nejznámějších fotografií, které v roce 2005 oběhly téměř celý svět.


Ostatní automobilky,účastnící se tohoto projektu se stejným leasingovým

plánem, nakonec ustoupily tlaku veřejnosti a některá vozidla uživatelům

odprodaly. Šlo především o vozy HONDA EV Plus a Toyota RAV4EV.


- Pohled na elektromobil GM EV1 z boku. -

Elektromobil GM EV1 boční pohled.


V roce 2001 se k projektu přidala i společnost FORD se svým modelem

TH!NK. Ty se však vyráběly v Norsku, takže se je později podařilo

zachránit a odeslat zpět do Norska kde se odprodaly místním zákazníkům.

Ford poté prodal i celou místní továrnu a výrobu elektromobilů ukončil.

Jeden z těchto elektromobilů vlastnil například i Leonardo Di Caprio.


- Elektromobil GM EV1 rozměry. -

Elektromobil GM EV1 rozměry.


Vozy GM EV1 se prodávaly od ledna roku 1997 přes síť autorizovaných

dealerů Saturn. Dostupné byly především ve státech California a Arizona

a to ve městech Los Angeles, San Diego, Palm Springs, San Francisco,

Sacramento a Phoenix. Druhá generace později také ve městě Tucson.


- Tři základní barevné odstíny, které byly v nabídce. -

Tři základní barevné odstíny, které byly v nabídce.


- Za příplatek bylo možno barvu sjednat individuálně, jako například tuto Chameleonefekt. -

Za příplatek bylo možno barvu sjednat individuálně.


- Pohled na otevřený úložný prostor v zadní části vozidla. -

Pohled na otevřený úložný prostor v zadní části vozidla.


První generace EV1 rok 1996 (model 1997) používala olověné baterie od

firmy Delco.Druhá generace EV1 v roce 1999 již byla vybavena bateriemi

Ni-MH od dceřinné společnosti GM Ovonic Batteries.V průběhu výroby byly

některé vozy 1. generace upgradovány na olovo/gelové baterie Panasonic.


- Ni-MH baterie značky OVONIC 13,2V -

Ni-MH baterie značky OVONIC 13,2V


Modely 1. generace s původními bateriemi ujely 90 - 100km na jedno nabití,

upgradované vozy 1. generace s bateriemi Panasonic ujely 120-150km a vozy

2. generace s novými Ni-MH akumulátory dojely až 250km na jedno nabití.


- Loga koncernu CHEVRON -

Loga koncernu CHEVRON


Je veřejným tajemstvím, že po krachu projektu, koupila patentová práva na

výrobu nových, podle GM ještě stále málo kvalitních baterií ropná společnost

CHEVRON, která je zablokovala pro jakékoliv další použití v dopravě.


- Olověné akumulátory od firmy Delco a Ni-MH akumulátory od dceřiné společnosti GM OVONIC Bateries. -

Olověné akumulátory Delco instalované ve vozech 1.generace a Ni-MH akumulátory GM OVONIC Bateries pro 2.generaci.


Celá sada baterií se skládala z 26 kusů po 12V olověné nebo po 13,2V Ni-MH.


- GM EV1 sada baterií Ni-MH OVONIC -

GM EV1 sada 26 kusů baterií Ni-MH OVONIC každá 13,2V.


Dobíjení zcela vybitých akumulátorů trvalo zpravidla 2 až 3 hodiny ze staniční

nabíječky na 220V. Až 7 hodin trvalo z přenosné nabíječky připojené na 110V.

Od stojanu 50kW rychlonabíječky na ulici se odjíždělo s "plnou" za cca 20 min.


- Nabíjení z původně nástěného nabíječe v mobilní úpravě -

Nabíjení z původně nástěného nabíječe v mobilní úpravě. Tento typ vyžadoval síťové napětí 220V.


Společnost GM vyvinula speciální způsob dobíjení pomocí bezkontaktní indukce.

Přenos elektrického proudu mezi zástrčkou dobíječe a konektorem elektromobilu

byl tedy naprosto bezpečný proti dotyku a vylučoval špatný kontakt v konektoru.


- Detail induktivní dobíjecí vidlice vyvinuté a patentované GM -

Detail zapojené induktivní dobíjecí vidlice Magne Charge vyvinuté a patentované GM.


Systém MAGNE CHARGE spočívá v přenosu energie elektro - magnetickou

indukcí.Magnetické pole vytvořené v cívce,která je zalitá v plastové zástrčče,

naindukuje po zastrčení do konektoru elektromobilu potřebné napětí a proud,

kterým se pak po úpravě v bateriovém managementu vozidla dobíjejí baterie.


- Detailní pohled na informační display nabíječe GM Magne Charge. -

Detailní pohled na informační display nabíječe GM Magne Charge.


- Detailní pohled na dva typy dobíjecích vidlic Magne Charge. -

Detailní pohled na dvě různé velikosti dobíjecích vidlic Magne Charge.


Tento způsob je patentovaný vynález společnosti General Motors a dodnes se

používá i k dobíjení elektromobilů jiných značek. Návod k obsluze je ZDE :-)


- Typy jednotlivých nabíječů, které se dodnes v USA vyskytují. -

Typy jednotlivých nabíječů, které se dodnes v USA vyskytují.


Všechny modely měly maximální rychlost omezenou elektronickým počítačem

na 130 km/h. U některých zkušebních modelů určených na výstavy nebyly

omezovače instalovány a tato vozidla pak dosahovala rychlosti až 250km/h.


- Porovnání parametrů. -

Porovnání parametrů s dobovými vozidly se spalovacími motory.


Na motivy osudu tohoto nadějného projektu výroby elektromobilů GM EV1,

byl před nedávnem natočen dokumentární film KDO ZABIL Elektromobil.


!! POZOR !! NEPŘEHLÉDNĚTE .................

NÁVŠTĚVA montážního závodu General Motors Electric Vehicles ve

městě Lansing v Michiganu jak vypadal ještě v roce 2001 před zrušením.


- KLIKNI na obrázek pro VSTUP. -

KLIKNĚTE na obrázek a NAVŠTIVTE montážní závod GM EV1 tak jak vypadal ještě v roce 2001 před zrušením.






Technické parametry.




-BACK to INDEX-

Đ DVOHAPER & Elektromobil company 2006. All rights reserved