-LOGO-



Montážní závod GM Electric Vehicles Lansing Michigan:


- Vstup pro veřejnost - montážní závod GM EV1. -

Vstup pro veřejnost - montážní závod GM EV1.


Vydejte se s námi na virtuální prohlídku továrnou, kde před několika lety

vznikl a bohužel také skončil projekt,který svým rozsahem neměl ve světě

obdoby.Bylo zde vytvořeno čisté elektrické vozidlo, které svými parametry

mohlo směle konkurovat leckterým sportovním vozům s jejich spalovacími

velkoobsahovými motory. Sportovní dvoumístné kupé se jmenovalo EV1.


- General Motors EV1 -

General Motors EV1.


Díky dobře navrženému elektropohonu, bateriím a hlavně kompozitové

karoserii s hliníkovým rámem vznikl i přes velkou hmotnost baterií velmi

lehký Elektromobil. Společnost GM zde vyvinula zcela novou platformu

elektromobilu postavenou ze směsi plastů, skla, hliníku a lehkých slitin.


- Pohled na elektromotory připravené na paletě. -

Pohled na elektromotory připravené na paletě.


Kompozitové díly byly lepeny na hliníkový rám,který svým speciálně

navrženým tvarem zabezpečoval maximální tuhost celé karoserie.


- Pohled na přední plastové nárazníky připravené na paletě. -

Pohled na rozměrné přední nárazníky, které zasahovaly až nad oblast předních světel.


EV1 byly vybaveny v té době nejmodernějšími technologickými prvky,

některé nejsou ještě ani dnes běžně k vidění. Například elektrické zadní

bubnové brzdy s vyšší účinností podobnou hydraulickým kotoučovým

nebo elektrostatické čelní sklo omezující usazování nečistot. Naopak se

již poměrně rozšířily dvoustupňové airbagy,které mění tlakování polštáře

podle síly nárazu.Specialitou byla také absolutně nekorodující karoserie.


- Pohled na předsestavené zadní bubnové brzdy. -

Pohled na předsestavené zadní bubnové bzdy.


- Pohled na automatizované vlepování čelního skla. -

Pohled na automatizované vlepování čelního skla.


Protože byly karosářské díly vyrobeny z celkově probarveného kompozitu,

odpadalo nákladné lakování,díky tomu však byla nabídka barev omezena na

tři základní: zelenou, stříbrnou a červenou. Jiné odstíny byly dodávány za

vysoké příplatky. Menší oděrky byly díky probarvenosti téměř neznatelné.


- Pohled na boční dveře připravené na paletě. -

Pohled na boční dveře připravené na paletě.


Všechny nosné konstrukce včetně rámu karoserie se vyráběly z hliníku

a jiných lehkých slitin. Dokonce i vinuté pružiny na nápravách nebyly

z důvodu udržení nízké hmotnosti ocelové, ale ze směsi pružných slitin.


- Pohled na hliníkovou zadní nápravu. -

Pohled na hliníkovou zadní nápravu.


Po nalepení všech kompozitových dílů na hliníkový rám, přichází na řadu

finální montáž elektroinstalace, agregátu a nakonec i všech dílů interiéru.


- Finální pásová montáž - elektroinstalace s agregátem. -

Finální pásová montáž - elektroinstalace s agregátem.


- Finální pásová montáž - díly interiéru. -

Finální pásová montáž - díly interiéru.


Skoro se ani nechce uvěřit tomu, že tato vyjímečná vozidla dnes již prakticky

neexistují.Vzdyť poslední EV1 opustila brány tohoto závodu teprve v roce 2001.


- Naprosto funkční vozidla, některá stará pouze několik měsíců skončila zde. -

Jedna z nejznámějších fotografií, které v roce 2005 oběhly téměř celý svět.


Celkem jich zde bylo v letech 1996 až 2001 vyrobeno 1100 kusů. Dnes existuje

již pouze několik těchto elektrických vozidel sloužících jako muzejní exponáty.


- GM EV1 vyjímečné vozidlo - nevšední jízdní zážitek. -

GM EV1 vyjímečné vozidlo - nevšední jízdní zážitek.






Technické parametry.




-BACK to INDEX-

Đ DVOHAPER & Elektromobil company 2007. All rights reserved