Montážní závod GM Electric Vehicles Lansing Michigan:
Vstup pro veřejnost - montážní závod GM EV1.
Vydejte se s námi na virtuální prohlídku továrnou, kde před několika lety
vznikl a bohužel také skončil projekt,který svým rozsahem neměl ve světě
obdoby.Bylo zde vytvořeno čisté elektrické vozidlo, které svými parametry
mohlo směle konkurovat leckterým sportovním vozům s jejich spalovacími
velkoobsahovými motory. Sportovní dvoumístné kupé se jmenovalo EV1.
General Motors EV1.
Díky dobře navrženému elektropohonu, bateriím a hlavně kompozitové
karoserii s hliníkovým rámem vznikl i přes velkou hmotnost baterií velmi
lehký Elektromobil. Společnost GM zde vyvinula zcela novou platformu
elektromobilu postavenou ze směsi plastů, skla, hliníku a lehkých slitin.
Pohled na elektromotory připravené na paletě.
Kompozitové díly byly lepeny na hliníkový rám,který svým speciálně
navrženým tvarem zabezpečoval maximální tuhost celé karoserie.
Pohled na rozměrné přední nárazníky, které zasahovaly až nad oblast předních světel.
EV1 byly vybaveny v té době nejmodernějšími technologickými prvky,
některé nejsou ještě ani dnes běžně k vidění. Například elektrické zadní
bubnové brzdy s vyšší účinností podobnou hydraulickým kotoučovým
nebo elektrostatické čelní sklo omezující usazování nečistot. Naopak se
již poměrně rozšířily dvoustupňové airbagy,které mění tlakování polštáře
podle síly nárazu.Specialitou byla také absolutně nekorodující karoserie.
Pohled na předsestavené zadní bubnové bzdy.
Pohled na automatizované vlepování čelního skla.
Protože byly karosářské díly vyrobeny z celkově probarveného kompozitu,
odpadalo nákladné lakování,díky tomu však byla nabídka barev omezena na
tři základní: zelenou, stříbrnou a červenou. Jiné odstíny byly dodávány za
vysoké příplatky. Menší oděrky byly díky probarvenosti téměř neznatelné.
Pohled na boční dveře připravené na paletě.
Všechny nosné konstrukce včetně rámu karoserie se vyráběly z hliníku
a jiných lehkých slitin. Dokonce i vinuté pružiny na nápravách nebyly
z důvodu udržení nízké hmotnosti ocelové, ale ze směsi pružných slitin.
Pohled na hliníkovou zadní nápravu.
Po nalepení všech kompozitových dílů na hliníkový rám, přichází na řadu
finální montáž elektroinstalace, agregátu a nakonec i všech dílů interiéru.
Finální pásová montáž - elektroinstalace s agregátem.
Finální pásová montáž - díly interiéru.
Skoro se ani nechce uvěřit tomu, že tato vyjímečná vozidla dnes již prakticky
neexistují.Vzdyť poslední EV1 opustila brány tohoto závodu teprve v roce 2001.
Jedna z nejznámějších fotografií, které v roce 2005 oběhly téměř celý svět.
Celkem jich zde bylo v letech 1996 až 2001 vyrobeno 1100 kusů. Dnes existuje
již pouze několik těchto elektrických vozidel sloužících jako muzejní exponáty.
GM EV1 vyjímečné vozidlo - nevšední jízdní zážitek.
Đ DVOHAPER & Elektromobil company 2007. All rights reserved