Elektromobily TOYOTA:
Automobilka TOYOTA vyvíjí elektromobily již od roku 1960.
Do seriové výroby se však dostaly až tyto terénní elektromobily:
Toyota RAV4EV
Výroba těchto vozidel byla součástí projektu "Zero-emissions vehicle"
spuštěného v roce 1990 ve státě California. Jeho cílem bylo dostat na
trh do roku 1998 alespoň 2% elektromobilů z celkového počtu vozidel.
Předseda klubu GM EV1 John Cox představuje novou dopravní začku "Dobíjecí stanice"
Tento ambiciozní projekt si kladl mimo jiné za cíl uvést do povědomí
běžných američanů vozidla s alternativními pohony.Jako pilotní vozidlo
celého projektu bylo vybráno sportovní dvoumístné kupé EV1 od GM.
Projektu se dále zúčastnily Honda EV Plus a Ford s modelem Think
Elektromobil GM EV1 - KLIKNI pro další INFORMACE.
Toyota RAV4EV patří ještě dnes k nejmodernějším elektromobilům
na světě. Vývojově šlo o poslední model z cca. 10 elektromobilů,
které Toyota od roku 1960 vyvinula.Při výrobě byly použité tehdy
nejnovější dostupné technologie,jako například NiMH akumulátory.
Toyota RAV4EV 2002
Tyto baterie představovaly pro výrobu elektromobilů významný krok
vpřed.Oproti běžným olověným trakčním akumulátorům jsou zhruba
o 10 procent lehčí,mají delší životnost a uchovají jednou tolik energie.
Nickel-Metal Hydride baterie od firmy Matsushita Battery Industrial - Panasonic
Toyota RAV4EV měla elektromotor o výkonu 45kW, s max. točivým
momentem 165Nm,dosahovala rychlosti 125km/h a po městě ujela na
jedno nabití až 200km.Sada 24 NiMH akumulátorů(každý 12 V,95 Ah)
vážila 450 kg.Nabíjení akumulátorů z běžné sítě 220V přes vestavěnou
nabíječku a trvalo 10h. Časové spínací zařízení umožňovalo nastavit,
kdy se budou baterie nabíjet a využít např. levnějšího nočního proudu.
Toyota RAV4EV u venkovního dobíjecího stojanu.
I když RAV4EV ještě stále nedosahoval stejných provozních parametrů
jako vozidla se spalovacími motory, představoval jistě významný krok ve
vývoji konkurenceschopného elektromobilu pro masové cestovní použití.
Jedním z mnoha spokojených majitelů Toyoty RAV4 EV je i známý herec Tom Hanks.
Hlavní konstruktér elektromobilu RAV4EV pan Masao Kinoshita měl velký úspěch
díky konstrukci nových akumulátorů. Dosud byly jízdní vlastnosti elektromobilů
limitovány omezenou životností baterií a v tomto se dosáhlo výrazného pokroku.
Nový akumulátor měl oproti olověným dvojnásobný jízdní dosah, umožnil rychlost
125 km/h a jeho životnost byla cca. třikrát delší než u běžných olověných baterií.
Pohled na rozmístění technologie.
Vlastnosti nového elektromobilu se ještě zlepšily díky novému motoru s permanentním
neodymovým magnetem.Toyota jej vyvinula jako první na světě.Motor má zabudovanou
jednostupňovou převodovkou a pohání přední kola elektromobilu. Vozidlo také využívá
systémy pro úsporu energie, jako např. regenerační brzdy, které při brzdění přepnou
motor do generátorového režimu čímž se dosáhne prodloužení jízdního dosahu vozidla.
Pohled do interieru elektromobilu.
RAV4EV byl vybaven posilovačem řízení a posilovačem brzd. Dále systémem
vyhřívání čelního skla, který využíval průhlednou vodivou fólii a elektrického
náboje, pomocí něhož zůstalo sklo stále čisté. Klimatizace vozu byla vybavena
tepelným čerpadlem s maximální účinností v režimu ohřevu vzduchu a chlazení.
Standardním vybavením elektromobilu byla vyhřívaná sedadla a audio souprava.
Na rozdíl od jiných elektromobilů byla sada akumulátorů umístěna pod podlahou.
Byl tedy dostatečný prostor pro 4 sedadla. Kromě běžných bezpečnostních prvků
se montoval ještě vypínací systém, který při havárii okamžitě odpojí akumulátory.
Na některých trzích se také prodávaly tyto zkrácené verze pro 2 osoby.
Bohužel v současné době již i Toyota upustila od výroby těchto vozidel
s čistě elektrickým motorem a své aktivity soustředila stejně jako jiní na
vývoj a výrobu vozů s hybridními pohony.Jedním z posledních výrobců,
kteří se stále zabývají výrobou pravých elektromobilů je - MITSUBISHI.
V roce 2001 dokonce hrozilo, že budou staženy z provozu a
sešrotovány viz. příběh elektromobilu General Motors EV1.
naštěstí ale společnost Honda podlehla nátlaku veřejnosti a
některá tato vozidla vybraným zájemcům odprodala.
Đ DVOHAPER & Elektromobil company 2005. All rights reserved