-LOGO-



Elektromobily TOYOTA:

Automobilka TOYOTA vyvíjí elektromobily již od roku 1960.

Do seriové výroby se však dostaly až tyto terénní elektromobily:

Toyota RAV4EV

Výroba těchto vozidel byla součástí projektu "Zero-emissions vehicle"

spuštěného v roce 1990 ve státě California. Jeho cílem bylo dostat na

trh do roku 1998 alespoň 2% elektromobilů z celkového počtu vozidel.


- nová dopravní značka

Předseda klubu GM EV1 John Cox představuje novou dopravní začku "Dobíjecí stanice"


Tento ambiciozní projekt si kladl mimo jiné za cíl uvést do povědomí

běžných američanů vozidla s alternativními pohony.Jako pilotní vozidlo

celého projektu bylo vybráno sportovní dvoumístné kupé EV1 od GM.

Projektu se dále zúčastnily Honda EV Plus a Ford s modelem Think


-CLICK for General Motors EV1 -

Elektromobil GM EV1 - KLIKNI pro další INFORMACE.


Toyota RAV4EV patří ještě dnes k nejmodernějším elektromobilům

na světě. Vývojově šlo o poslední model z cca. 10 elektromobilů,

které Toyota od roku 1960 vyvinula.Při výrobě byly použité tehdy

nejnovější dostupné technologie,jako například NiMH akumulátory.


-Toyota RAV4EV-

Toyota RAV4EV 2002


Tyto baterie představovaly pro výrobu elektromobilů významný krok

vpřed.Oproti běžným olověným trakčním akumulátorům jsou zhruba

o 10 procent lehčí,mají delší životnost a uchovají jednou tolik energie.


- NiMH baterie Panasonic -

Nickel-Metal Hydride baterie od firmy Matsushita Battery Industrial - Panasonic


Toyota RAV4EV měla elektromotor o výkonu 45kW, s max. točivým

momentem 165Nm,dosahovala rychlosti 125km/h a po městě ujela na

jedno nabití až 200km.Sada 24 NiMH akumulátorů(každý 12 V,95 Ah)

vážila 450 kg.Nabíjení akumulátorů z běžné sítě 220V přes vestavěnou

nabíječku a trvalo 10h. Časové spínací zařízení umožňovalo nastavit,

kdy se budou baterie nabíjet a využít např. levnějšího nočního proudu.


- Toyota RAV4EV nabíjení -

Toyota RAV4EV u venkovního dobíjecího stojanu.


I když RAV4EV ještě stále nedosahoval stejných provozních parametrů

jako vozidla se spalovacími motory, představoval jistě významný krok ve

vývoji konkurenceschopného elektromobilu pro masové cestovní použití.


- Toyota RAV4EV Tom Hanks -

Jedním z mnoha spokojených majitelů Toyoty RAV4 EV je i známý herec Tom Hanks.


Hlavní konstruktér elektromobilu RAV4EV pan Masao Kinoshita měl velký úspěch

díky konstrukci nových akumulátorů. Dosud byly jízdní vlastnosti elektromobilů

limitovány omezenou životností baterií a v tomto se dosáhlo výrazného pokroku.

Nový akumulátor měl oproti olověným dvojnásobný jízdní dosah, umožnil rychlost

125 km/h a jeho životnost byla cca. třikrát delší než u běžných olověných baterií.


-Toyota RAV4EV-

Pohled na rozmístění technologie.


Vlastnosti nového elektromobilu se ještě zlepšily díky novému motoru s permanentním

neodymovým magnetem.Toyota jej vyvinula jako první na světě.Motor má zabudovanou

jednostupňovou převodovkou a pohání přední kola elektromobilu. Vozidlo také využívá

systémy pro úsporu energie, jako např. regenerační brzdy, které při brzdění přepnou

motor do generátorového režimu čímž se dosáhne prodloužení jízdního dosahu vozidla.


-Toyota RAV4EV interier-

Pohled do interieru elektromobilu.


RAV4EV byl vybaven posilovačem řízení a posilovačem brzd. Dále systémem

vyhřívání čelního skla, který využíval průhlednou vodivou fólii a elektrického

náboje, pomocí něhož zůstalo sklo stále čisté. Klimatizace vozu byla vybavena

tepelným čerpadlem s maximální účinností v režimu ohřevu vzduchu a chlazení.

Standardním vybavením elektromobilu byla vyhřívaná sedadla a audio souprava.

Na rozdíl od jiných elektromobilů byla sada akumulátorů umístěna pod podlahou.

Byl tedy dostatečný prostor pro 4 sedadla. Kromě běžných bezpečnostních prvků

se montoval ještě vypínací systém, který při havárii okamžitě odpojí akumulátory.


-Toyota RAV4EV krátká verze-

Na některých trzích se také prodávaly tyto zkrácené verze pro 2 osoby.


Bohužel v současné době již i Toyota upustila od výroby těchto vozidel

s čistě elektrickým motorem a své aktivity soustředila stejně jako jiní na

vývoj a výrobu vozů s hybridními pohony.Jedním z posledních výrobců,

kteří se stále zabývají výrobou pravých elektromobilů je - MITSUBISHI.

V roce 2001 dokonce hrozilo, že budou staženy z provozu a

sešrotovány viz. příběh elektromobilu General Motors EV1.

naštěstí ale společnost Honda podlehla nátlaku veřejnosti a

některá tato vozidla vybraným zájemcům odprodala.





Technické parametry.




-BACK to INDEX-

Đ DVOHAPER & Elektromobil company 2005. All rights reserved