Elektromobil CITROËN C15 Electrique:
Automobilka CITROËN představila koncem roku 1987
prototyp elektromobilu postavený na podvozku modelu
užitkového Citroënu C15 s běžným spalovacím motorem.
Reklamní fotografie elektromobilu Citroën C15 Electrique z roku 1989.
Tento prototyp elektromobilu Citroën C15 Electrique
poháněl stejnosměrný elektromotor o výkonu 18kW,
který byl napájen z 15 kusů olověných baterií po 6V
od firmy Sonnenschein. Sada vážila 504kg a dělila se
na 2 části,přední po 9ti kusech a zadní po 6ti bateriích.
Pohled na rozložení tech. součástí elektromobilu C15 v prototypové verzi.
Během roku 1988 se jich vyrobilo ještě přibližně 12 kusů,které
pak většinou sloužily jako výstavní exponáty na různých akcích.
Některé technologie a nápady z těchto prototypů byly později
použity při sériové výrobě elektromobilů Citroën AX Electrique.
Například elektromotor s jedním trvalým převodem místo celé
převodovky,spojky a řazení, nebo systém brždění motorem atd.
Pohled na přední baterie elektromobilu C15 v prototypové verzi.
V roce 1989 Citroën představil seriovou verzi, která měla o proti
původním prototypům zcela jiný způsob elektropohonu a trakce.
Pohled na rozložení tech. součástí elektromobilu C15 v seriové verzi.
Nový elektromotor měl výkon 20kW a byl připojen přes spojku
na klasickou 4stupňovou převodovku. Původní sada 6V baterií
byla nahrazena 12 kusy 12V baterií,které byly umístěny pouze
v zadní části.V předu nad elektromotorem se nacházela centrální
rozvodná a řídicí skříň. Touto změnou se snížila hmotnost sady
baterií na 200kg a tím se celkově zvýšila možná zátěž pro náklad.
Předek seriové verze s detailem na jednu z baterií, které jsou umístěny v nákladovém prostoru.
Zlepšily se i celkové jízdní vlastnosti, motor byl napájen 144V
a díky převodovce se zvedla max. rychlost na 110 km. Snížená
hmotnost vozidla umožňovala dojezd až 100km na jedno nabití.
Rozměry elektromobilu C15 Electrigue seriová verze.
Těchto užitkových elektromobilů se vyrobilo celkem 400 kusů.
Většinou byly provozovány ve státních službách, kde je časem
nahradila běžná vozidla se spalovacími motory. Proto se dnes
na silnicích již téměř nevyskytují. Velmi ojediněle se na ně dá
narazit ve Francii v autobazarech nebo internetových aukcích.
Pohled do nákladového prostoru, v pozadí je vidět část bateriové skříně.
Đ DVOHAPER & Elektromobil company 2005. All rights reserved