Elektromobil CITROËN AX Electrique:
Automobilka CITROËN představila koncem roku 1994
elektromobil nové konstrukce vycházející z modelu AX.
Reklamní fotografie elektromobilu Citroën AX z roku 1996.
Během roku 1995 se vyrobilo cca. 300 vozů AX Electrique.
Tyto elektromobily obsahovaly mnoho nových pokrokových
technologií které se staly v roce 1996 základem pro velkou
seriovou výrobu elektromobilů Citroën SAXO/Peugeot 106.
Pohled na rozložení tech. součástí elektromobilu Citroën AX.
Poprvé v tomto elektromobilu použil Citroën centrální řízení
trakce počítačem SAGEM, který byl uložen společně s regulací
a palubním nabíječem baterií dohromady v celohliníkovém boxu.
Tento tzv. "SAGEMBOX" měl dvojité dno skrz které proudila
chladicí kapalina v rámci okruhu vodního chlazení akumulátorů.
Hliníkový modul pro řídicí počítač, nabíječku a regulátor od firmy SAGEM tzv. SAGEMBOX.
Další novinkou bylo použití vodou chlazených Ni-Cd baterií
se kterými AX dosahoval mnohem vyšší rychlosti a dojezdu.
Sada 20 kusů Ni-Cd akumulátorů SAFT STM5-100 každá po
6V,byla rozdělena na 3 části. 1.byla ve vozidle uložena vzadu
pod podlahou kufru,2.a 3.ve předu před a nad elektromotorem.
MOTOR firmy Leroy-Sommer pro PSA Ni-Cd akumulátory SAFT STM5-100.
SAFT tyto trakční akumulátory vyrábí s malými úpravami
dodnes. Díky svojí ojedinělé konstrukci s dvojtým pláštěm,
skrze který proudí chladicí kapalina, pracují bez problémů i
při vyšších teplotách.Jsou tedy vhodné pro vysokoproudové
rychlonabíjení.Proto se také dal Citroën AX nabít s použitím
staniční nabíječky připojené na 380V za necelých 30 minut.
Pohled na Citroën AX z boku při nabíjení.
Protože se jednalo o elektromobil se stejnosměrnou trakcí,
daly se plynule regulovat otáčky elektromotoru bez použití
převodovky. Ve voze byla instalována pouze rozvodovka s
jedním trvalým převodem. Zpátečka byla řešena unikátním
způsobem prohozením polarity napájení stiskem "R" tlačíka.
Pohled na "R" tlačítko prohození polarity - zpětný chod.
Palubní přístroje byly plně podřízeny potřebám elektrického
vozidla.Obsahovaly naříklad polarizovaný Ampérmetr,což byla
jakási obdoba ekonoměru, dále procentuální ukazatel energie
v bateriích, který byl na pravo v místě běžného otáčkoměru.
Detailní pohled na palubní přístroje a kontrolky.
Citroën AX Electrique měl maximální rychlost 120 km/h a
dojezd v okruhu 100 km na jedno nabití. Vyráběl se v 5ti a
3dveřových verzích pouze do konce roku 1996.Vzhledem k
malému počtu vyrobených kusů (cca 300) se dnes vyskytují
již velmi ojediněle v zahraničních autobazarech a na aukcích.
Elektromobil Citroën AX na prodej ve Francii v autobazaru.
Đ DVOHAPER & Elektromobil company 2005. All rights reserved