-LOGO-



Elektromobil CITROËN AX Electrique:


Automobilka CITROËN představila koncem roku 1994

elektromobil nové konstrukce vycházející z modelu AX.


- Citroën AX electrique 1996 -

Reklamní fotografie elektromobilu Citroën AX z roku 1996.


Během roku 1995 se vyrobilo cca. 300 vozů AX Electrique.

Tyto elektromobily obsahovaly mnoho nových pokrokových

technologií které se staly v roce 1996 základem pro velkou

seriovou výrobu elektromobilů  Citroën SAXO/Peugeot 106.


- CITROËN AX Electrique průhled -

Pohled na rozložení tech. součástí elektromobilu Citroën AX.


Poprvé v tomto elektromobilu použil Citroën centrální řízení

trakce počítačem SAGEM, který byl uložen společně s regulací

a palubním nabíječem baterií dohromady v celohliníkovém boxu.

Tento tzv. "SAGEMBOX" měl dvojité dno skrz které proudila

chladicí kapalina v rámci okruhu vodního chlazení akumulátorů.


- SAGEM BOX -

Hliníkový modul pro řídicí počítač, nabíječku a regulátor od firmy SAGEM tzv. SAGEMBOX.


Další novinkou bylo použití vodou chlazených Ni-Cd baterií

se kterými AX dosahoval mnohem vyšší rychlosti a dojezdu.

Sada 20 kusů Ni-Cd akumulátorů SAFT STM5-100 každá po

6V,byla rozdělena na 3 části. 1.byla ve vozidle uložena vzadu

pod podlahou kufru,2.a 3.ve předu před a nad elektromotorem.


- Elektrický MOTOR koncernu PSA -    - Ni-Cd SAFT -

MOTOR firmy Leroy-Sommer pro PSA        Ni-Cd akumulátory SAFT STM5-100.


SAFT tyto trakční akumulátory vyrábí s malými úpravami

dodnes. Díky svojí ojedinělé konstrukci s dvojtým pláštěm,

skrze který proudí chladicí kapalina, pracují bez problémů i

při vyšších teplotách.Jsou tedy vhodné pro vysokoproudové

rychlonabíjení.Proto se také dal Citroën AX nabít s použitím

staniční nabíječky připojené na 380V  za necelých 30 minut.


- CITROËN AX Electrique nabíjení -

Pohled na Citroën AX z boku při nabíjení.


Protože se jednalo o elektromobil se stejnosměrnou trakcí,

daly se plynule regulovat otáčky elektromotoru bez použití

převodovky. Ve voze byla instalována pouze rozvodovka s

jedním trvalým převodem. Zpátečka byla řešena unikátním

způsobem prohozením polarity napájení stiskem "R" tlačíka.


- CITROËN AX Electrique tlačítko zpátečky -

Pohled na "R" tlačítko prohození polarity - zpětný chod.


Palubní přístroje byly plně podřízeny potřebám elektrického

vozidla.Obsahovaly naříklad polarizovaný Ampérmetr,což byla

jakási obdoba ekonoměru, dále procentuální ukazatel energie

v bateriích, který byl na pravo v místě běžného otáčkoměru.


- CITROËN AX Electrique palubní přístroje -

Detailní pohled na palubní přístroje a kontrolky.


Citroën AX Electrique měl maximální rychlost 120 km/h a

dojezd v okruhu 100 km na jedno nabití. Vyráběl se v 5ti a

3dveřových verzích pouze do konce roku 1996.Vzhledem k

malému počtu vyrobených kusů (cca 300) se dnes vyskytují

již velmi ojediněle v zahraničních autobazarech a na aukcích.


- CITROËN AX Electrique v bazaru -

Elektromobil Citroën AX na prodej ve Francii v autobazaru.






Technické parametry.




-BACK to INDEX-

Đ DVOHAPER & Elektromobil company 2005. All rights reserved