-LOGO-



PROJEKT malého ELEKTROMOBILU ŠKODA:

!! POZOR !! NEPŘEHLÉDNĚTE .................

NOVÉ fotografie včetně několika dobových snímků když

byl ShortCut čerstvě vyrobený.


Tento elektromobil Škoda "Shortcut" byl vyroben v roce 1990

na objednávku pro švýcarského zákazníka. Jednalo se vlastně

o prvního předchůdce seriové výroby elektromobilů v Čechách.


-EL FAVO predekbok-    -EL FAVO zadek-


Shortcut měl ve Švýcarsku obrovský úspěch díky své jednoduché

konstrukci a tím i spolehlivému provozu.Na závodech a výstavách

v západní Evropě kde se těšil velkému zájmu, byl prezentován jako

solidní elektromobil z východu. Díky této výborné reklamě přišel v

roce 1991 požadavek od dalšího švýcarského obchodníka na dodání

hned 1000 ks podobných vozidel a to jak v osobní verzi, tak užitkové.


- Nový prototyp Škoda Favorit-

Jeden z dalších prototypů pro UVMV Praha který měl ale zkrácenou pouze záď.


Díky osobnímu nasazení českého mecenáše a propagátora elektromobilů

Mgr.Jaromíra Vegra, který byl i u zrodu tohoto prototypu, se podařilo v

tehdejším porevolučním Československu přesvědčit úřady a vedení tehdy

státního koncernového podniku ŠKODA Plzeň o výhodnosti této zakázky.

Z důvodu nedostatku času se nakonec upustilo od zamýšleného zkracování

seriových karoserií Škoda Favorit a byly používané celé pouze s úpravami.

Téměř rok trvalo testování nových prototypů a homologací, až se konečně

na začátku roku 1992 rozjela v nové hale v závodě Škoda Elcar Ejpovice

seriová výroba s produkcí cca 10 elektromobilů denně. Viz. Škoda ELTRA.


-EL FAVO zadekbok-    -EL FAVO zadekbok detail-


Původní majitel tohoto prototypu si časem pořídil nový elektromobil a

tento v dobré víře vrátil zpět do ČR. Bohužel v té době u nás právě

začalo platit "ekologické" omezení dovozu vozidel, které se však také

zcela nepochopitelně vztahovalo i na tyto ekologické Elektromobily.


-EL FAVO interier-    -EL FAVO koroze-


Proto se ho v ČR nikdy nepodařilo přihlásit do provozu, takže se sním

nějakou dobu jezdilo na "černo", a nakonec byl stejně po čase odstaven.

Při tom ve Švýcarsku bylo vše legálně schválené a přihlášené do provozu.

Schválení tam proběhlo bez zbytečných úřednických obstrukcí za několik

dnů. Vozidlo prošlo také základními testy bezpečnosti, tuhosti karoserie a

brzdového systému. Zárověň jako maximálně ekologický vůz získalo některé

výhody oproti ostatním běžným automobilům se spalovacími motory.


-EL FAVO predekkapota-    -EL FAVO zadekbok1-


Takže takto málem dopadl jeden nadějný český projekt malého elektromobilu.

V současné době se naštěstí již pracuje na celkové rekonstrukci tohoto

unikátu a v nejbližší době by měl být opět představen v celé své kráse :-)

O dalším průběhu zde budeme informovat.





-BACK to INDEX-

Đ DVOHAPER & Elektromobil company 2005. All rights reserved