PROJEKT malého ELEKTROMOBILU ŠKODA:
!! POZOR !! NEPŘEHLÉDNĚTE .................
NOVÉ fotografie včetně několika dobových snímků když
byl ShortCut čerstvě vyrobený.
Tento elektromobil Škoda "Shortcut" byl vyroben v roce 1990
na objednávku pro švýcarského zákazníka. Jednalo se vlastně
o prvního předchůdce seriové výroby elektromobilů v Čechách.
Shortcut měl ve Švýcarsku obrovský úspěch díky své jednoduché
konstrukci a tím i spolehlivému provozu.Na závodech a výstavách
v západní Evropě kde se těšil velkému zájmu, byl prezentován jako
solidní elektromobil z východu. Díky této výborné reklamě přišel v
roce 1991 požadavek od dalšího švýcarského obchodníka na dodání
hned 1000 ks podobných vozidel a to jak v osobní verzi, tak užitkové.
Jeden z dalších prototypů pro UVMV Praha který měl ale zkrácenou pouze záď.
Díky osobnímu nasazení českého mecenáše a propagátora elektromobilů
Mgr.Jaromíra Vegra, který byl i u zrodu tohoto prototypu, se podařilo v
tehdejším porevolučním Československu přesvědčit úřady a vedení tehdy
státního koncernového podniku ŠKODA Plzeň o výhodnosti této zakázky.
Z důvodu nedostatku času se nakonec upustilo od zamýšleného zkracování
seriových karoserií Škoda Favorit a byly používané celé pouze s úpravami.
Téměř rok trvalo testování nových prototypů a homologací, až se konečně
na začátku roku 1992 rozjela v nové hale v závodě Škoda Elcar Ejpovice
seriová výroba s produkcí cca 10 elektromobilů denně. Viz. Škoda ELTRA.
Původní majitel tohoto prototypu si časem pořídil nový elektromobil a
tento v dobré víře vrátil zpět do ČR. Bohužel v té době u nás právě
začalo platit "ekologické" omezení dovozu vozidel, které se však také
zcela nepochopitelně vztahovalo i na tyto ekologické Elektromobily.
Proto se ho v ČR nikdy nepodařilo přihlásit do provozu, takže se sním
nějakou dobu jezdilo na "černo", a nakonec byl stejně po čase odstaven.
Při tom ve Švýcarsku bylo vše legálně schválené a přihlášené do provozu.
Schválení tam proběhlo bez zbytečných úřednických obstrukcí za několik
dnů. Vozidlo prošlo také základními testy bezpečnosti, tuhosti karoserie a
brzdového systému. Zárověň jako maximálně ekologický vůz získalo některé
výhody oproti ostatním běžným automobilům se spalovacími motory.
Takže takto málem dopadl jeden nadějný český projekt malého elektromobilu.
V současné době se naštěstí již pracuje na celkové rekonstrukci tohoto
unikátu a v nejbližší době by měl být opět představen v celé své kráse :-)
O dalším průběhu zde budeme informovat.
Đ DVOHAPER & Elektromobil company 2005. All rights reserved